مائده عباستباربزرودی؛ هادی هاشمی رزینی؛ محمدحسین عبداللهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی بر اضطراب،حلمسئله اجتماعی وحافظه کاری کودکان بوده است روش پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از پیش آزمون – پس آزمون باگروه کنترل بود. نمونه آماری عبارت بود از 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی بر اضطراب،حلمسئله اجتماعی وحافظه کاری کودکان بوده است روش پژوهش نیمهآزمایشی با استفاده از پیش آزمون – پس آزمون باگروه کنترل بود. نمونه آماری عبارت بود از 30 نفر از دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). ارزیابی با استفاده از مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان(MASC)، پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) و آزمون حافظۀ کاری دانیمن و کارپنتر(1980) انجام شد.گروه آزمایش، برنامۀ آموزش شایستگی هیجانی را بر اساس دو برنامه پیشگیری مبتنی بر هیجان EBP ایزارد و همکارانش(2008،2004) و و مداخلهی مبتنی بر دانش هیجانی کول(2009) برگرفته ازحصارسرخی(1395)، به تعداد 10 جلسه 60 دقیقه ای دریافت کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد که بین نمره اضطراب، حلمسئله سازنده و حافظهکاری در کودکان گروه آزمایش در پسآزمون وگروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش شایستگی هیجانی میتواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب و افزایش توانایی حلمسئله سازنده،حافظۀکاری کودکان باشد.